25
Aug
2016

Mag je bij Google AdWords merken van anderen gebruiken?

Een tijdje terug hebben wij geschreven over het gebruik van merknamen van een ander bij Google Adwords. Onlangs deed een rechter een uitspraak in een dergelijk geval.

In deze casus maakt het bedrijf Fleurop bezwaar tegen een aantal Google Adwords advertenties van de wederpartij Topbloemen.nl. Topbloemen.nl gebruikt onder andere de zoekterm “Fleurop”. Fleurop is echter rechthebbende op o.a. het woordmerk “Fleurop”.

De rechter oordeelt dat:

Gelet op de mate van overeenstemming tussen het woord/beeldmerk Fleurop, het gebruik voor soortgelijke waren of diensten en de vaststelling dat het relevante publiek niet bekend is met het feit dat Topbloemen een bloemenbezorgnetwerk exploiteert en geen bloemenwinkel is, is er gevaar voor (indirecte) verwarring bij het relevante publiek te duchten door het gebruik van het adword “fleurop”. Het relevante publiek kan immers menen dat de advertentie van Topbloemen die verschijnt in de zoekresultaten van Google na het intoetsen van de zoekterm “fleurop” van een bij het netwerk van Fleurop aangesloten bloemenwinkel is. De rechtbank oordeelt daarom dat Topbloemen inbreuk (heeft ge)maakt op genoemd Benelux woord/beeldmerk van Beheersmaatschappij Fleurop in de zin van artikel 2.20 lid 1 sub b BVIE.

Mag het gebruik van een merk van iemand anders bij Google Adwords dan helemaal niet? In sommige gevallen wel, bijvoorbeeld bij vergelijkende reclame. Het moet daarbij weer voor een gemiddelde internetgebruik niet onmogelijk of moeilijk te achterhalen zijn, dat de betreffende producten of diensten niet van de merkhouder, maar van een derde afkomstig zijn.De rechter oordeelt echter, dat daar in deze casus geen sprake van is.

Wilt u meer weten over dit onderwerp, neem dan contact op met ons.